Pages

Jak říkat NE

Dvě písmenka, jedno slovo dokáže způsobit opravdu velké nepříjemnosti. Možná to znáte. Nechcete ublížit své kamarádce, sestře, šéfovi v práci, kolegovi nebo kolemjdoucímu, který na vás náhle promluví. Jenomže díky dvěma písmenkům, jednomu slovu dokážeme ublížit možná mnohem více sami sobě, než lidem okolo nás. A neuvědomujeme si to. 

Ke slovu „ne" si ráda pročítám jeden citát, který mi vždy pomůže si uvědomit, jak je NE důležité. Možná někdy pomůže i vám.

„Musíš se naučit říkat NE bez pocitu viny. Nastavení vlastních hranic je zdravé. Potřebuješ naučit lidi, aby tě respektovali. Važ si sám sebe."


Než si řekneme jak se odmítnutí naučit, měli bychom si definovat to, proč NE neříkáme. A největším důvodem je strach. Strach z toho, že se někdo urazí, že se dostaneme do konfliktu. Nejspíše nechcete ranit druhou stranu, která vás třeba žádá o pomoc, i když vy sami toho máte nad hlavu a nevíte to, kam dřív skočit. Důvodů, proč neříkáte NE ale musíte najít sami v sobě. 

Krok č. 1: Proč NE neříkám?

Jak bylo zmíněno výše, každý má jiný důvod, proč NE neříká. Z většiny případů se jedno o strach. Zapátrejte v paměti nad tím, kdy naposled jste něco od ostatních neodmítli a doopravdy jste to nechtěli dělat. Vyhledejte alespoň 6 takových případů a sepište si na papír to, proč jste to skutečně udělat nechtěli, ale udělali. Nejspíše najdete důvod toho, pro NE neříkáte.

Krok č. 2: Jaké jsou mé priority?

Pokud vás někdo o něco požádá, skutečně popřemýšlejte nad tím, zda chcete skutečně říct ANO. A jak se rozhodnout? Nastavte si priority pomocí těchto otázek:
  • Nenaruší to můj harmonogram práce? Stihnu to, co mám naplánované?
  • Bude mě to tížit nebo mi to naopak udělá radost?
  • Jsem vhodná osoba pro to, abych to udělal/a zrovna já? Neudělá to někdo lépe?
  • Kolik času a energie mě to bude stát? Uškodí mi to nebo mě to posune?

Krok č. 3: Vzor pro NE

Nechcete říkat „Ne, nemám čas.", „Ne, nemůžu.", „Ne, nechce se mi."? Nevadí! Zapojte fantazii a pokuste se to formulovat jiným způsobem. Nemáte čas? Odpovězte „Omlouvám se, ale bohužel to nestíhám. Nemohl bys poprosit někoho jiného, kdo by měl čas?" A co takhle říct například „Omlouvám se, ale dnes nebudu moct pro tebe udělat to, o co si mě poprosil." Nezní to lépe? 
Sepište si pár vět, které zní pro druhou stranu lépe a za které vás neodkáže do pekla za to, že jste řekli NE. 
Pozor! Hlavně nevyužívejte různé výmluvy, díky kterých odmítáte pomoc/nabídku ostatních. A také se vyhněte výrazům jako je například: „Rád/a bych, ale..."

Krok č. 3: Pocit viny zamkněte do skříňky

Hlavně zapomeňte na to, že se budete za NE cítit hrozně. Ano, druhému to možná nepomůže a bude se chvíli i topit, ale vy máte taky svou hodnotu, své zdraví a své povinnosti. A vůbec to není o tom, že byste byli sobečtí, to už vůbec ne. Jednáte pouze se zdravým rozumem, jak nezničit sám sebe. 
Pokud se u vás pocit viny naskytne, tak zkuste si připomenout to, co bylo hlavním impulzem to, proč jste NE řekli. Necítili jste se dobře? Není důvod nad tím smutnit. Neměli jste dost času na svou práci, natož na cizí? Není důvod se nad tím trápit. Nechtělo se vám ztrácet čas nad tím, co vám nic nepřinese, ale naopak ubere? Není důvod, proč si to vyčítat.

Krok č. 4: Dejte si pozor na manipulaci

Mnoho lidí používá manipulaci, díky které dosáhnout toho, čeho chtějí. A nedělají to třeba záměrně, oni si to totiž neuvědomují. A tak opatrně na to, abyste jim to neměli za zlé a nezačali po nich třeba křičet „Zapomeň na to! Akorát se mnou manipuluješ a chceš dosáhnout svého!!"
Určitě se setkáte s tím, že druhá strana se kvůli vašeho NE zarazí a vyskočí mu nad hlavou žlutý vykřičník, který vás bral jako samozřejmost, že uděláte to, oč vás žádala. A bude za každou cenu chtít, abyste kývli a řekli ANO. Mějte se na pozoru, lidé budou zkoušet různé věci, a to například „Aha, no. Ale víš já musím udělat tohle do školy, ale bohužel na to nebudu stačit sám." „Aha, ale já musím zajít do obchodu a zavolat tam a tam." a tak dále a tak dále. 

Máte s říkáním NE problémy? Pokud ano, jak s tím bojujete? Jaké jsou vaše rady a tipy?

Veronika Goldmanová

2 komentáře:

  1. Já jsem dřív měla s říkáním ne velký problém, neustále jsem se snažila někomu vyhovět a nakonec jsem bývala jen frustrovaná a nespokojená.. Ale postupně se to učím, hlavně pro to, abych byla spokojená já a abych byla více v pohodě :)

    Another Dominika

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to moc ráda slyším. První krok je si vše uvědomit. Tak přeji ať se daří! :)

      Vymazat